onsdag 30. mars 2011

Visningstur til Polen

Jeg var ikke før kommet tilbake fra turen til Krakow og Praha før det var tid for en ny tur igjen. Denne gangen var det jeg som hadde regien, og hadde invitert foreninger og lag til å delta på tur til Gdansk.

Selve turen var et samarbeid Hvite busser hadde med Stena Line, Color Line, Tele-Tur, Artur Travel, Björkäng Krog og Håby Motell.

Starten på turen var med smale øyne... Vi skulle dra kl 5 om morgenen for å rekke fergen til Strömstad, og med sommertiden tatt i betraktning, ble det jo nokså tidlig. Men alle de 12 deltagerne stilte opp i Porsgrunn som avtalt, og smilene var ikke langt unna når kaffen ble servert om bord i bussen til vår eminente sjåfør, Per Arne.

Turen mellom Sandefjord og Strömstad var behagelig, med deilig frokostbuffet, og etter en times kjøring i Sverige, ankom vi Håby, der det var tid for en "fralla". Nå var grunnlaget lagt, og vi benyttet tiden i bussen til å prate sammen og se noen av de filmene Hvite busser har fått laget, bl.a. den gripende historien om Anna fra Lidice og opplevelsene til Eskild Jensen og Bernt H. Lund i Sachsenhausen. De fikk et omfattende inntrykk av våre tematurer, og etter det som virket som kort tid var vi framme på Björkäng Krog for en kjempegod lunsj. Jeg tror nok at det allerede her var flere som begynte å forstå at det ville bli mye god mat på turen...;)

Da vi ankom Karlskrona, var det blitt veldig surt og kaldt, men etter en stund var det klart for ombordstigning i den ombygde fergen Stena Vision - et fint skip som nylig er satt inn i trafikk til Polen. Vi koste oss godt med buffet i restauranten Taste i det fergen forlot Sverige, og kvelden ble hyggelig, men kort for de aller fleste. Det hadde vært en lang dag, og nye opplevelser ventet.

Helena, Lukasz og Konrad
fra Artur Travel
Neste dag var det klart for å møte vår agent i Polen, Artur Travel, som hadde fått med seg Helena til å guide på norsk. For en dyktig guide! Ikke bare var hun et oppkomme av informasjon, gode historier og en god porsjon lun humor, men hun var også kjempegod til å snakke norsk! Hun hadde gått på norsk folkehøyskole og tatt noen norskkurs, men man skulle nesten tro at hun hadde bodd i Norge i flere år, for hun kjente også godt til forskjeller og likheter mellom Norge og Polen.

Stutthof
Vi hadde gjort en liten endring på programmet, fordi Polens statsminister var i byen, og da var det litt problemer med trafikken, eller "trafikkork", som våre gode venner polakkene sa på norsk. Dermed besøkte vi Stutthof først. Møtet med denne konsentrasjonsleiren, som egentlig skulle være en polsk fangeleir, var minneverdig for alle. Vi så mange bilder og effekter fra livet og døden i leiren, og det setter jo igjen spor i sjelen. Leiren var ikke så stor, men grusomhetene var mange og like ubegripelige som i de større leirene. For norske politifolk som ble sendt hit ble dette også et sted de ville oppleve mye vondt.

Etter besøket i Stutthof var det godt å sette seg inn i den varme bussen og kjøre inn til Gdansk sentrum. Nå var det tid for lunsj, og makan til lunsj tror jeg ikke verken jeg eller de andre deltagerne har opplevd på lenge! Vi spiste på en populær restaurant sentralt beliggende i Gdansk som heter Tawerna, og der fikk vi servert en fantastisk suppe til forrett! Ikke bare var den veldig smakfull, men den ble servert inne i et brød! Vi var alle veldig begeistret, og ble ikke mindre glad da vi fikk svinekjøtt til hovedrett og en deilig is til dessert.

Fra Langgaten i Gdansk.
Nå var det tid for byrundtur til fots (og en i rullestol) i Gdansk. For en fantastisk flott by! Jeg må innrømme at det trodde jeg ikke på forhånd. Jeg har forbundet byen med litt grått og trist og gammelkommunistisk, men det var Gdynia, det. Gdansk er en by stappfull av vakre bygninger, kultur, opplevelser og atmosfære! Og er du på jakt etter ravsmykker i alle former og prisklasser, så er dette stedet! Det ble en rask hotellvisning på Hilton hotel også, før vi satte kursen nordover mot fergehavnen i Gdynia igjen.

Vi hadde litt tid om bord i Stena Vision før middag, og denne gangen skulle vi kose oss med en 3-retters meny i Metropolitan-restauranten.

Neste dag reiste vi mot Norge igjen, og underveis ble det tid til både informasjonsfilmen fra Stutthof, som vi ikke rakk dagen før, filmen "Livet er herlig", reisequiz med premier og selvfølgelig masse god mat...!

Det virket som om alle hadde hatt en fin tur, og nå planlegger flere av foreningene å gå sammen om å reise på tur, og det er jo både smart og veldig hyggelig!

Tusen takk for turen - alle sammen! Dette var også opplevelsesrikt og hyggelig for meg!