lørdag 19. mars 2011

Velkommen til Polen

Jeg kom meg videre fra København, og dro til Warszawa. Da jeg satt ved utgangen til flyet som skulle ta meg til Krakow, satte det seg to menn ved siden av meg. De spurte om flyet var veldig forsinket, men det skulle vise seg at de hadde bommet med en uke og en dag for sommertiden i Polen. Kanskje ikke så rart, for de hadde fløyet helt fra Toronto i Canada, og var nok litt preget av jetlag og det faktum at de nok ikke bare hadde drukket kildevann om bord. Det var far Stanislaw og sønn Lukasz jeg traff, og de hadde bodd i Canada i 13 år, og nå skulle de hjem på ferie en tur. De moret meg med den ene jakthistorien etter den andre, og det var ikke måte på hvor mange bjørner og ulv de hadde skutt i skogene utenfor Toronto. De kom fra fjellene rundt Zakopane, sør for Krakow, og var veldig opptatt av alt jeg kunne lære av fjellfolk... Jeg visste det! Lytt til erfarne fjellfolk!

Etter kort tid på flyplassen, var det tid for en litt spesiell flytur. Det kan nok hende at piloten var en pensjonert jagerflyger, for det var tilpasset dem som gjerne tar seg en tur i berg-og-dal-banen... Ikke for det, flyet var interessant nok, det. Et ATP propellfly som nok var svært moderne når den ble bygget. Vel, jeg er jo ikke kommet hit for å betrakte lokale flyferdigheter, men landet på en bitteliten flyplass, med ett rullebånd og et rødt felt og et grønt felt som gikk ut gjennom samme lille port som man finner i inngangen på Rema 1000 hjemme.

Hotel System.
Jeg fant en taxi, og der møtte jeg kjempehyggelige Jozef! Dette var en taxisjåfør som kunne sin geografi! Han fortalte hvor glad han var for at det kom så mange nordmenn til Krakow, og så ramset han opp Oslo, Stavanger, Bergen, Torp, Rygge og flere flyselskaper. Han var et oppkomme av informasjon, og kunne fortelle meg om alt fra polske matretter på en av de 1.200 restaurantene i byen, til hvilke hoteller jeg burde se nærmere på og hvilke severdigheter som fantes i distriktet. Han gledet seg veldig til han skulle gå av vakt en time senere, for han hadde navnedag i dag, og det feires med brask og bram i Polen! Jeg fikk visittkortet hans, og vi ble enige om at det er ham jeg ringer neste gang jeg skal ha taxi i Krakow! :)

Nå er det ikke lenge før gruppen med ungdommer kommer med bussen. Det skal bli veldig hyggelig å treffe dem. Vi skal spise middag sammen i kveld, og så er det klart for den store utflukten i morgen; Auschwitz/Birkenau.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar