onsdag 23. mars 2011

Så kom våren til Praha

Reisen mellom Polen og Tsjekkia, tirsdag 22. mars

Dette ble en fantastisk flott reise gjennom skiftende landskap, og jo nærmere vi kom Tsjekkia, jo nærmere kom våren. Vi startet nokså tidlig, og brukte tiden i bussen til å se på alt det vi passerte, fra flate åkre til kupert terreng, på motorveier og mindre veier. Det var et fantastisk Praha som møtte oss, badet i kveldsbelysningen.
Praha, onsdag 23. mars
Det ble en litt langsom start i dag. Etter en god frokost var vi klare til å møte en av verdens vakreste byer. Jeg trodde jeg hadde sett mye fint i de byene jeg tidligere har besøkt, men dette var igjen nesten uvirkelig. På mange måter var det flere steder som å bli satt minst 300 år bakover i tid, og samtidig er ikke tsjekkere spesielt umoderne...
Vi fikk en interessant omvisning av vår norsktalende lokalguide, og hun kunne fortelle om flere hundre års spennende historie. Kulturelt ligger Tsjekkia mange år foran veldig mange europeiske land.
Det var utrolig flott å se denne flotte hovedstaden i all sin vårprakt - for nettopp i dag kom våren virkelig til Praha! Det var ca. 18 grader på det meste i dag. Senest for to dager siden var det minusgrader, men for sikkerhets skyld, så venter de til 30. mars med å ta helt farvel med vinteren. Da brennes en dukke som kastes på elva.
Slottet Hradcany, gamlebyen, Karlsbroen, den astronomiske klokken, St.Vitus-katedralen, Wenceslas-torget... Jeg nevner i fleng attraksjoner man kunne brukt dager på å nyte i lange drag.

Jeg var også på 5 hoteller i ettermiddag, og var veldig fornøyd med hva jeg så. Hotellstandarden er relativt høy, og det er jo hyggelig å bo godt når man er på ferie. Jeg avsluttet min byrundtur med å teste Metro og trikk, og det var jo veldig enkelt og billig! Det kan absolutt anbefales!
Jeg har tatt mange bilder i dag, og de ligger her: www.flickr.com/photos/hvitebusser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar