tirsdag 24. mai 2011

Den elegante EU-hovedstaden

Brussel. Bare navnet setter igjen spor. Man får kanskje assosiasjoner til EU, Grand Place, Manneken Pis, mat, litt rotete regjering, flerspråklig, internasjonal eller bare vafler?

Dette er ihvertfall mye av det jeg forbinder med denne veldig spesielle hovedstaden i Belgia. Her er det liksom alt samlet på ett sted, og samtidig er byen stor og imponerende, med spektakulære bygninger, avenyer og monumenter, og hyggelige, gjerne små restauranter og barer. Brussel er også byen som danner et skille mellom Nord- og Sør-Europa. Man merker fort at fransk er hovedspråk, selv om det er litt som med nynorsk og bokmål, at det skal være delt.

Jeg har brukt mye av dagen innenfor hotellvegger. Og det har vært fine vegger, og enda finere det som er innenfor! Mange utrolig flotte hoteller, og jeg er overrasket over at det er mulig å gjøre så mye ut av så små bygninger... Store, luftige rom i de fleste av hotellene, og med en bra atmosfære. Alle hotellene ligger sentralt, og nå gjenstår jobben med å finne ut av hvilke som passer best.

Brussel er en by man bør ha minst en hel dag til å se og oppleve, og maten er noe helt eget! Den bare må prøves!

I morgen tidlig drar jeg til Brussel flyplass, og da er det bare å krysse fingrene for at askeskyen ikke har etablert seg over luftrommet jeg skal gjennom...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar