mandag 23. mai 2011

Amsterdam – storbyen i smått

Nå er jeg på tur igjen, og denne gangen skal jeg finne ut av hva vi kan sette sammen av gode pakkeløsninger til Amsterdam og Brussel. Jeg reiste fra Gardermoen i går kveld, og selv om flyet var litt forsinket, så gikk reisen veldig bra med Norwegian. Jeg dro i god tro om at askeskyen over Island ikke skal lage like store problemer for flytrafikken som ifjor…

Schiphol – flyplassen rett utenfor Amsterdam – er kjempestor, men utrolig lett å finne frem i, så etter at jeg hadde plukket opp bagasjen, var det bare å sette seg på toget inn til sentrum. Reisen tar ikke mer enn en halv time, så det er fort gjort. Men det er klart at hvis man har transport klar på flyplassen, så er det enklere å komme seg direkte til hotellene. 

Jeg bodde på Nova Hotel, et trestjerners hotell midt i Amsterdam. Det er vanskelig å finne et mer sentralt beliggende hotell. Da måtte man i så fall gjøre om Madame Tussauds eller byens palass til hotell. De ligger rett rundt hjørnet for Nova, som altså ligger ved Damplassen. Kjempekoselig hotell, med gode senger, helt nytt baderom, og et kjøleskap på rommet som var større enn mitt første kjøleskap. Smart, i grunnen. Flere hoteller har funnet ut at det er så mange som har med seg egen mat og drikke eller medisiner som de trenger å oppbevare kjølig, og i stedet for å tilby kjempedyre drikkevarer, så tilbyr de heller plass til gjestenes egen mat! Tror nok at hotellet er bedre tjent med det i lengden – særlig når de har Amsterdams beste matbutikk litt lenger opp i gaten.

Det har ikke blitt mye tid til å se selve byen denne gangen, men jeg har heldigvis vært her tidligere, og vet hva jeg går glipp av. Dette er virkelig en storby som viser seg fra sitt beste. Og noe av det som gjør at denne storbyen er så hyggelig, er at den kan virke som en småby, med sine trange smug, kanaler og bittesmå hus. Det er nok også hollendere selv – både innfødte og innflyttede – som bidrar til dette. Nederland er nok ikke best kjent for å vise forståelse for innvandrere, men i Amsterdam er det litt annerledes. Der bor det mange innflyttere, og toleranseterskelen er langt større i denne smeltedigelen av en by.

Jeg har inspisert åtte hoteller i ulike kategorier og varianter i løpet av dagen, og det er en spennende blanding av nytt og gammelt, stort og smått, moderne og gammeldags. Det har ikke vært mye å utsette på noen av hotellene, og på hotel Hestia finner du den gamle katten Gregory, som har Altzheimers, er blind og litt døv, og sliter med å ikke dunke hodet i veggen. Gjestene elsker ham, og han er visst i god form ellers, fikk jeg vite.

De fleste hotellene lå sentralt beliggende ved Damplassen, men ovenstående hotell lå rett ved Vondelpark, en hyggelig park med cafeer, restauranter, bademuligheter, og mye mer. Veldig populært å ta med familien på picnic her, og et yndet utfluktsmål for syklister og rulleskøyter. Her spiste jeg lunsj i stekende sol.

Det ville være å overdrive og si at disse hotellene er egnet for handicappede i rullestol. Det er vel den eneste målgruppen jeg ikke ville anbefale og reise til Amsterdam. Det er trapper overalt – til alle hotellene og i gatene er det mer brosten enn asfalt og betong.

Nå sitter jeg på toget til Brussel med mange gode ideer som jeg gleder meg til å virkeliggjøre når jeg kommer tilbake. I morgen er det ny dag og nye muligheter, og jeg skal på flere hoteller igjen. Det blir spennende. I natt blir det et Thon-hotell i EU-hovedstaden som skal testes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar