fredag 7. oktober 2011

Og Berlin var ikke bare shopping

Vi våknet til en iskald morgen i Berlin, altså i forhold til den sommeren vi nå åpenbart har lagt bak oss. Heldigvis fikk vi ikke mer av den åpne, våte himmelen vi hadde i går kveld, og det var til og med litt sol. Idag har de fått se East Side Gallery, Alexanderplatz, Unter den Linden, Brandenburger Tor, Holocaust-monumentet, riksdagen, Checkpoint Charlie og mye, mye mer. Jeg spurte noen av ungdommene hva de likte best, og det var shoppingen på Kurfuerstendamm... Det var tre jenter jeg spurte, da! Men de var veldig søte og unnskyldte seg litt med å si at de syntes det var fint ved Pariser Platz. Det var også en annen som spurte hvem Brandenburger Tor var. De tre skolene hadde veldig lyst til å ta en tur opp i fjernsynstårnet, så da satte vi av tid til det. Jeg møtte ei jente og en gutt fra ulike skoler som kom sammen inn i heisen. De var veldig lei seg for at uka hadde gått så fort, og ville gjerne bli litt til... Da jeg kom ned, sto flere og spilte biljard, fussball og bowling sammen. Det var tydelig at de storkoste seg sammen, og har funnet tonen på tvers av skolene. Jeg har rukket å bli veldig glad i denne gruppen også, og det blir nok vemodig å ta farvel med de fine ungdommene. Jeg er så imponert over hvor reflekterte veldig mange av dem tross alt er, og det er tydelig at de har fått med seg ett og annet om den kalde krigen på skolen. I morgen er det avreise tidlig, for vi skal til både Sachsenhausen og Ravensbrueck, før vi setter kursen for fergen som skal ta oss til Sverige. Vet ikke når jeg får skrevet neste gang, men så snart som mulig skriver jeg siste del av denne reisen, og legger ut bilder på Flickr. Følg med, følg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar