onsdag 5. oktober 2011

Byen med de vennlige ansiktene

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har inntrykk av at befolkningen i Krakow er ekstra vennlige. Jeg synes det virker som om man møter smil og vennlighet overalt. Det er ikke alle som snakker flytende engelsk, men jeg snakker jo ikke flytende polsk, for den saks skyld... Idag ble det en litt annerledes dag. Jeg byttet gruppe allerede på morgenkvisten idag, og dermed ble det saltgruvene på formiddagen. For et fantastisk sted! det er helt utrolig å gå der nede og tenke på alt det arbeidet som ligger bak de vakre utsmykningene der, og alt er laget av gruvearbeiderne - på fritiden! Man kan forresten ta med seg så mye salt man bare orker helt gratis, men det er bare hvis man slikker veggene... Man kan selvfølgelig kjøpe grovt salt i fine poser oppe på gateplan også. Det kan kanskje hende at det er noen som har sikret julepresangen til mamma eller pappa der. For dem som ikke gjorde det i Wieliczka, så var det gode muligheter om ettermiddagen i Krakow sentrum. Det har vært god tid til shopping i dag, og de har kunnet kjøpe merkeklær i kjente butikker, trefigurer fra markedet, eller bare brukt penger på McDonald's... Om noen få timer skal vi på folklore, og da får vi se om shoppingbeina til kidsa orker en svingom?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar